Als een leerling uit evenwicht raakt, is het belangrijk om te zoeken naar zijn of haar kracht. Hierbij is de wisselwerking tussen de leerkracht, de klas en de leerling van groot belang. Ieder kind is tenslotte deel van een groter geheel. Dit is de visie van waaruit DAB³ werkt.
DAB³ kan zorgprofessionals helpen om de positieve kanten van een leerling te (her)ontdekken en verstoringen te verhelpen. Respect voor het kind en naar draagkracht betrekken bij het te maken plan is hierbij het uitgangspunt.
Het accent ligt op het vinden van oplossingen (oplossingsgericht werken). Vanuit deze focus kunnen we de leerkracht ondersteunen om de sterke en minder sterke kanten van een kind weer in balans te brengen en het kind weer tot leren te brengen.
We willen bewust náást leerkrachten en leerlingen staan. Daarom bieden we praktische handvatten aan leerkrachten en intern begeleiders met als doel hen te helpen om zo snel mogelijk weer op eigen kracht verder te kunnen. We noemen dit contextuele behandeling.